Thursday, May 13, 2010

KENAPA PRUBSN (PRUDENTIAL BSN TAKAFUL) KENAPA ANDA MEMERLUKAN TAKAFUL (PERLINDUNGAN INSURAN HAYAT DAN PERUBATAN)

Salam, saya ingin berkongsi serba sedikit apa yang saya tahu kenapa anda perlukan perlindungan takaful. Sebelum itu biarlah saya berkongsi serba sedikit latar belakang saya. Saya dahulunya adalah Graduan dari Universiti Teknologi Mara (Uitm Shah Alam), Mendapat Ijazah Dalam Bidang Kejuruteran Mekanikal pada tahun November 2001. Setelah 7 tahun bekerja akhirnya saya berjumpa secara satu industri yang mana dapat membantu orangrama iaitu industri TAKAFUL di mana saya yakin masih tidak ramai kaum bumiputera kita yang mempunyai satu plan takaful dan perlindungan keluarga. Saya telah terlibat dalam industri ini selama 2 tahun dah telah berkecimpung secara SEPENUH MASA. Tiada penyesalan atas Ijazah yang saya ada walaupun beralih bidang tatapi itu mungkin merupakan tiket dan ketentuan ILAHI saya untuk masuk ke dalam industri ini.

Dua puluh tahun dahulu kita ke sekolah, cikgu cakap kepada saya, Harith, awak belajar bersungguh-sungguh sampai masuk universiti, insyallah awak akan OK bila bekerja nanti. Tetapi apabila graduate saya bekerja, gaji graduan ijazah adalah antara RM1800 sehingga RM2200 sebagai permulaan dan setelah tujuh tahun berkerja dengan kenaikan antara RM100 hingga RM200 sebulan apakah yang anda mampu buat...bolehkah kita menyimpan? Sebenarnya saya lansung TIADA SIMPANAN walaupun setelah 7 tahun bekerja, pendapatan bulanan hanya cukup untuk menbayar ansuran rumah, ansuran kereta, yuran anak ke sekolah, bayar bil air, letrik dan telefon, kos makanan, duit minyak kereta, bayar loan PTPTN dan MARA, bayar kad kredit dan banyak lagi dan saya rasa ramai lagi kawan-kawan yang diluar sana senasib seperti saya. Apa yang ada hanyalah LIABILITI yang akan saya tinggalkan sekiranya sesuatu berlaku kepada saya. Jadi dengan mengambil 5% SAHAJA dari pendapatan saya sekarang saya boleh MELINDUNGI PENDAPATAN saya di masa hadapan sekiranya saya tidak mampu bekerja ataupun sesuatu yang tidak diingini berlaku. Dengan ini saya dahpun TRANSFERKAN RISIKO dari mengunakan syarikat HARITH SDN BHD kepada PRUDENTIAL BSN TAKAFUL BERHAD untuk membayar kepada keluarga saya sekiranya sesuatu musibah berlaku, KEKADANG KITA RASA RUGI KALAU AMBIK TAKAFUL, SEBENARNYA KITA LAGI RUGI KALAU TAK AMBIK TAKAFUL.

Saya percaya setiap orang mempunya risiko yang sama, seperti:-

1. KEMATIAN PRA MATANG - kita ada dengar jiran, kawan, saudara mara kemalangan ataupun ada masalah kesihatan dan berlaku kematian pada usia muda mungkin 20-an, 30-an ataupun 40-an, sekiranya berlaku kepada saya macam mana dengan semua tanggungan dan liabiliti yang masih belum habis dibayar? pendapatan keluarga cuma tinggal separuh sekiranya suami isteri bekerja atau mungkin tiada lansung sekiranya hanya suami bekerja. BAGAIMANA NAK MENERUSKAN HIDUP, WANG BUKAN SEGALA-GALANYA, TAPI SEGALA-GALANYA ADALAH WANG.





2. HIDUP TERLALU LAMA - Kita pernah terjumpa atau mungkin moyang kita sendiri ada yang hidup sehingga 80 tahun, 90 tahun dan sebagainya. Apakah akan berlaku sekiranya WANG ANDA MATI DAHULU sebelum anda? Berdasarkan pengiraan matematik mudah, pencen umur 55, purata jangka hayat rakyat Malaysia adalah 75, jadi kita perlukan dana untuk meneruskan kelansungan hidup. Apakah nombor anda sebaik sahaja anda bersara?

Sekiranya anda ingin berbelanja RM 1000 sebulan, maka RM1000 x 12 bulan x 20 tahun = RM 240,000 (Anda mesti ada pada 55)

Sekiranya anda ingin berbelanja RM 2000 sebulan, maka RM2000 x 12 bulan x 20 tahun = RM 480,000 (Anda mesti ada pada 55)

Sekiranya anda ingin berbelanja RM 5000 sebulan, maka RM5000 x 12 bulan x 20 tahun = RM 1,200,000 (Anda mesti ada pada 55)

*Pengiraan di atas belum dimasukkan fakto inflasi. Jadi mulakan SIMPANAN secara BERDISIPLIN DENGAN AKAUN ISTIMEWA DAN UNIK kami sekarang. Adakah cukup simpanan KWSP anda yang rata-ratanya adalah hanya RM100,000 sahaja jumlah apabila kita mencapai umur 55?



3. LIVING DEATH - Anda hidup tetapi hidup dalam keadaan disable, jadi hanya hospital sahaja yang akan menjaga kita sekiranya kita ada duit, kalau tak ada macamnana nak dapat rawatan. Ramai orang merasakan sudah cukup perlindungan yang diberikan oleh syarikat anda bekerja? Tatapi soalannya
i) SAMPAI BILA ANDA AKAN BERKERJA DISITU??
ii)SYARIKAT ANDA MELINDUNGI ANDA SEHINGGA UMUR 55 SAHAJA....SEKIRANYA ANDA SAKIT PADA MASA ITU TIADA PLAN BOLEH DIAMBIL LAGI...SEKIRANYA boleh harganya adalah 5x ganda...MAMPUKAH KITA??SEKIRANYA TIDAK MAMPU, ADAKAH ANDA MAHU MENGGUNAKAN WANG KWSP ANDA UNTUK MEMBAYAR BIL HOSPITAL??
iii)ANDAKAH ANDA SANGGUP BERATUR PANJANG DENGAN ORANG LAIN UNTUK MENDAPATKAN RAWATAN DI HOSPITAL KERAJAAN???

4. SIMPANAN UNTUK PELAJARAN ANAK DAN PERSARAAN - Takaful adalah satu medium yang menggalakkan anda menyimpan untuk pelajaran anak dan persaraan anda. Dengan manfaat yang diberikan duit simpanan anda akan "CONTINUE GROWING" walaupun anda diagnose penyakit kritikal.

No comments: